pátek 31. března 2006

Nežli dělat kýče, chop se raději rýče

Nežli dělat kýče, chop se raději rýče. Radan Dolejš Bloguje 30.3.2006 Starčí příspěvky Radana Dolejše z let 2001 až 27.3.2006 najdete na www.patrolastaroprazska.cz/denicek INFERNETUJTE !

Můj milý Deníčku, tak už je snad konečně zima za námi. Nechává nám za sebou sice krutý účet v podobě rozvodněných řek, ale to nejspíš jen ze vzteku, že přeci jen musela odejít. Všednoběh je celkem klasický. Na letošní Den učitelů (28.3.) se sedmdesátin ve zdraví na natáčení filmu Vratné láhve dožil Zdeněk Svěrák. Svátek měla Soňa. O den později Taťána. Soňa je mi osudová do konce letošní dubna s konferencí Prazdroje, Taťána je mi osudová tak nějak celoživotně.

Středeční ráno s doděláváním faktur a objemnou korespondencí s JUDr. Lichtenbergem a Jiřím Kornelem. Pak tři a půl hodiny angličtina, chvilku s dětmi oslava Tánina svátku a celý podvečer a večer v Jevanech u Karla Svobody. Nejdřív s Milanem Zýkou a Karlem Svobodou, pak s Karlem Svobodou a Golemem. Určitě jsi můj milý Deníčku zvědav, jak je to s naší korespondencí ve verších, kterou jsme tě s Karlem Svobodou zásobovali drahně dlouhou dobu. No, na nějaký čas usnula, nějak nám nebylo do veršování, práce bylo tolik, žes to pocítil i ty. Přes samé prázdné stránky v Deníčku nebylo tu občas zaplněnou ani vidět. Rozveršoval se ponejprv Karel :

 

KAREL SVOBODA 1 : V Celnici bude zítra veselo, jakoby naproti nic se nedělo, a přitom řemesla makají fest, japonská norma, prachy a čest, roste tu rychle chrám české kultury, musíš jej vidět zdola i ze shůry, Radane,  přijdi zítra v jednu, já potom ve dvě prdel zvednu, zajdu si koupit nové boty, právě mě přestaly bavit noty, vypínám Macka a jdu spát, muzikál už mě začíná srát…. Karl Freiheit

 

RADAN VON PROSEK KOMENTUJE : Přišel jsem, viděl jsem se stavařskou helmou na hlavě. Karel prošvih nákup bot, já tak tak stihnul angličtinu na půl čtvrtou.

 

KAREL SVOBODA 2 : Což takhle sejít se zítra v neděli, v hodinu pátou, abychom zvěděli jaký je stav našich plánů, já dneska končím k ránu. Jsem trochu jetej, ale to nevadí, tělo si nějak s tím samo už poradí. Dej vědět příteli, zda zítra v neděli Golema vlídné tóny vyslechneš, kritikou svoji dílo pozvedneš,  poslouchat průběžně jiné názory, ačkoliv ješitným tvůrcům navzdory, má potom dílo „Schwunk“, říkával Mao-Ce-Tung. Charlie Freedom

 

RADAN VON PROSEK KOMENTUJE : Bohužel to v neděli nevyšlo. Náhlá zakázka ze Slovenska pro místní T-Mobil mě proměnila den v psací peklo, protože jsem ještě předělával poměrně obsáhlý materiál pro divadlo v Liberci na 8.6. 2006.

 

KAREL SVOBODA 3 : Liber Herr Radan von Prosek to nevadila, protože ona když měla čas ve středa, tak já taky udělala. My beide rufen uns v pondělí a říkat si termín. Já už topse česky mluvila, aber všecko zapomněla. Český Musika budes topse hraješ. Grosse Dich. Karl Freiheit.

 

RADAN VON PROSEK KOMENTUJE : Lámaná čeština se zdá bude osudem naším a hlavně generace našich dětí. Zdá se, že díky mnoha lidem a okolnostem, budou muset schopní hledat uplatnění v zahraničí. Ale to už v těhle krajích  funguje od Komenského :) Německý trh je lákavý a přeci jen je nám německá televizní kultura bližší než švédské estrády a přenosy amerického kriketu.

 

KAREL SVOBODA 4 :  Včera jsem sledoval pohádky německé, několik hodin pak marketing běžel, já přitom u Tv hezky ležel, poslouchal těch svých pár tónů k tomu, nechce se člověku vylézt z domu. PRO 7 prodává vše kolem pohádek a při tom konkurent dostává do tlamy, vzalo to ostatním především reklamy. Seriál 6 miliónů Němců sleduje, skladatel český doma se raduje, šoubyznysu český zcela fakuje. Příteli zavolám večer kdy zítra, povinnost jakási do toho vlítla. Řeknem si, kdy my se v Jeanech sejdem, do našich plánů jistě se vejdem.

 

RADAN VON PROSEK KOMENTUJE : Schůzka konečně vyšla, probrali jsme Golema i technické vymoženosti Karlova nového studia, stihli jsme snad vše podstatné,  dokonce i procházku po molu uprostřed zamrzlého sevanského rybníka. Karlova hudba mi zněla v hlavě celou noc :  Příteli milý, tvá hudba ještě doteď zní mi v hlavě, na den plný schůzek, vyrážím já právě. Tvé tóny jsou pro mne jistota a klid, že všechno je tak, jak má to asi být. Že někdo všechno správně řídí shůry, rozepsal za nás naše partitury. Teď čeká, kdo jak z nás si s tím poradí, kouká jak to někde neladí. Někdy však povede se kompozice, k nebeským branám transpozice. Ať tenhle osud potká Golema, ať dobrý konec ten příběh má. Opatruj se R

 

Je to takové nevinné a místy neobratné veršování, ale přiznám se, že nás to oba baví. Nehodláme tohoto svého koníčka nijak zpeněžit, jen tím  bavíme naše kamarády. Například Petr Novotný tiše závidí. Zdá se, že se zapojí i mistr pera Lou Fanánek Hagen J Musím se ti můj milý Deníčku, ale svěřit, co mne tuhle zimu potkalo. Kvůli práci a přehledu se snažím naposlouchat tak 70 – 80% domácí i zahraniční produkce. Samozřejmě jsou to tuny muziky, takže některá CD zůstanou v přehrávači 10 minut, jiná dílka si přehraji celá, ale jsou i taková, která přehrávač neopustí skoro měsíc (Petr Bende, David Gilmour, Placebo). Jsem celkem otrlý posluchač, a tak už se ani moc nerozčiluji, když poslouchané CD obsahem připomíná přeplácaný obložený chlebíček s notně prošlou záruční lhůtou. Tak se mi jevilo i poslední album popové divy Ivety Bartošové. Až přišlo to místo, kdy mi po celém těle naskočila husí kůže, strhl jsem sluchátka a vyndal CD z přehrávače, protože mne to šíleně vyděsilo. Kvílivým tenkým hláskem sexuálně roztoužené šestnáctky mi Iveta do ouška sdělovala moudra typu : „Už jsou tady svátky, nic nás nedělí, chudým i bohatým, stejně nadělí.“ Možná jsem zapomněl podotknout, že celá ta taškařice se odehrává na pozadí cover verze slavného songu Johna Lennona Merry Xmas (WAR IS OVER). Naštěstí pro Ivetu do písně vstoupí sametově plný hlas Tomáše Savky a promění Lennonovu píseň na duet. A přichází určení  zeměpisné polohy a sdělení, že zřejmě letos bude Artík slavit vánoce s černoušky :“ Už jsou tady svátky, pro sever a jih, pro černé i bílé, padá stejný sníh.“ S kým má Iveta nebo Zdeněk Podhůrský černoušky  včas národu sdělí bulvár, text pokračuje „Jsou vánoční svátky, co budem si přát, žádné černé pátky, už nechcem se bát.“ . Původně jsem ani nevěděl, kdo napsal tenhle skvost hodný zvláštní ceny na Festivalu politické písně v Sokolově či přímo hlavní ceny festivalu Zlatý palcát. A vlastně je jedno kdo je je ho autorem... A ani se mi nechce mluvit o textařském řemesle a nějaké stavovské cti....Nechávám tu oba texty : Lennonův originál a "vydařený"

Cover. Ať si to každý přebere po svém. A celé to uvést nechám Filipa Rožánka : „Popová princezna se spojila s chodícím karamelem z první SuperStar a vypustila do světa cover verzi Lennonova hitu. Kýč povýšený na maximum, dojetí prýští z každého písmenka…“

 

 

Tady je inkriminované dílko :

 

Jsou tady svátky,

tak co já ti dám,

ten starý rok končí

a Nový začíná.

Už jsou tady svátky,

snad nechceš být sám,

tak vrať se mi zpátky,

ať už nečekám.

Jsou vánoční svátky,

co budem si přát,

žádné černé pátky,

už nechcem se bát.

Už jsou tady svátky,

nic nás nedělí,

chudým i bohatým,

stejně nadělí.

Už jsou tady svátky,

pro sever a jih,

pro černé i bílé,

padá stejný sníh.

Jsou vánoční svátky,

co budem si přát,

žádné černé pátky,

už nechcem se bát.

Jsou tady svátky,

tak co já ti dám,

ten starý rok končí

a Nový začíná.

Už jsou tady svátky,

snad nechceš být sám,

tak vrať se mi zpátky,

ať už nečekám.

Jsou vánoční svátky,

co budem si přát,

žádné černé pátky,

už nechcem se bát.

 

 

No a pro srovnání originál. A přeber si to sám, můj milý Deníčku :

 

 

JOHN LENNON
Merry Xmas (WAR IS OVER)
(Happy Xmas Kyoko
Happy Xmas Julian)

So this is Xmas
And what have you done
Another year over
And a new one just begun
And so this is Xmas
I hope you have fun
The near and the dear one
The old and the young

A very Merry Xmas
And a happy New Year
Let's hope it's a good one
Without any fear

And so this is Xmas
For weak and for strong
For rich and the poor ones
The world is so wrong
And so happy Xmas
For black and for white
For yellow and red ones
Let's stop all the fight

A very Merry Xmas
And a happy New Year
Let's hope it's a good one
Without any fear

And so this is Xmas
And what have we done
Another year over
A new one just begun
And so happy Xmas
We hope you have fun
The near and the dear one
The old and the young

A very Merry Xmas
And a happy New Year
Let's hope it's a good one
Without any fear
War is over, if you want it
War is over now

Happy Xmas

Žádné komentáře:

Okomentovat